TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!
Fitness Trend Magazin

Cyber fitnesz: szép új világ?
Az on-demand (igény szerint letölthető) tartalmak egyre népszerűbbek a fitnesz területén is, ahol egyszerre találkoznak a megállíthatatlanul fejlődő technológiák az egyre erősödő felhasználói igényekkel.
Az élményalapú fitnesz szolgáltatások már nem csendben kopogtatnak, hanem rárúgják az ajtót a későn kelőkre. Vegyük mondjuk a Peloton nevű indoor cycling céget, amelyik 2012 óta 325 millió dollárt (mai árfolyamon kb. 89.700.000.000 forintot) szedett össze kockázati befektetőktől. Hogy mennyire érhette meg a befektetés? A cég értékét jelenleg egymilliárd dollárra (276.000.000.000 Ft) becsülik, éves árbevétele közelít a 200 millió dollárhoz és évről-évre dinamikusan nő.
Minek köszönhető ez a legújabb fitneszforradalom? Egyrészt a megbízható technológiának, ami lehetővé teszi, hogy igényes tartalmakat közvetítsenek bárhová – bárkinek – bármikor. Másrészt pedig a fogyasztóknak, akik – más szolgáltatásokhoz hasonlóan – már a fitneszben is a személyre szabott, tértől és időtől független élményt keresik. Az USA-ban 2016-ban összes edzésre fordított pénz 7,7%-át költötték on-demand szolgáltatásokra; 60%-kal többet, mint két évvel korábban. (Csak érdekesség gyanánt: az átlag amerikai polgár élete során már többet költ fitneszre, mint felsőfokú tanulmányokra.) Napjainkra a vásárlók többet költenek on-demand tartalmakra, mint jóga és pilates-stúdiókban. A hagyományos edzőtermek azért még jól tartják magukat: az összes pénz kb. 73%-át ők zsebelik be, bár tény, hogy évről-évre piacot veszítenek. Még érdekesebb az összkép, ha megvizsgáljuk az átlagos, on-demand tartalmakat igénybe vevő sportolót: ő a fitneszre szánt pénzének 37%-át költi el online, 40%-át hagyományos fitnesztermekben, a maradékot pedig butik termekben.
Az online tartalmak egyébként nem korlátozódnak a home fitness világára. Egyre több terem és wellness központ ismeri fel a digitális „csoportos” órák nyújtotta előnyöket. A kulcsszó a kényelem: az a lényeg, hogy a tartalom ott/akkor/úgy álljon a vendég rendelkezésére, ahol/amikor/ahogy az neki a legkényelmesebb. Ez lehet a teremben, a vendég otthonában de akár bármilyen más helyszínen is. Ez az úgynevezett „omnichannel”, azaz több csatornás működési mód, amely nem kiszorítója, hanem inkább kiegészítője lehet a hagyományos kontakt edzéseknek.
A fejlődés természetesen itt sem áll meg. Az eddigi digitális tartalmak leginkább előre rögzített edzésprogramok on-demand lejátszásáról szóltak, azonban a technológiai fejlődés egyre elérhetőbbé teszi a valóban személyre szabott programokat is. Ismerve és mérve a „vendég” (ilyen kontextusban talán a „felhasználó” lenne a jobb kifejezés) étkezéssel, alvással, bioritmussal és edzéssel kapcsolatos adatait nincs már messze az az idő, amikor edző avatárok fognak egyéni edzésprogramokat biztosítani. A kiterjesztett és virtuális valóságra épülő on-demand tartalmak várhatóan teljesen át fogják alakítani a fitneszipart. Hogy mennyire lesz szép és vonzó ez az új világ, azt mindenki döntse el magának!
Írta: Csillag Zoltán - business és management coach, trainer, tanácsadó
Források:
https://moneyish.com/ish/this-is-the-insane-amount-millennials-are-spending-on-fitness/
http://www.cardlytics.com/blog/new-purchase-insights-demand-fitness-industry/
Health Club Management Handbook 2018