Az 1. részben körbejártuk, hogyan állítsd be az étrendedet annak megfelelően, hogy a következő célodat kiválasztottad. A célunk most az, hogy megtartsuk a formát, a súlyunkat, amit elértünk. A gyeplőt nem szabad elengedni, bár egy kis lazítás bele fog férni és érezni fogod, mikor kell ismét egy kis szigorúság, hogy a kontroll ne csússzon ki a kezünkből. 

Az edzésen változtassak?

Attól függ, milyen edzéseid vannak. Ha fix edzésterved van, akkor célszerű változtatni rajta, ha az intenzitáson és a jellegén nem is feltétlenül. Az edzéseket továbbra is keményen tartsd. Ám ha a diéta mellé jelentősen sok kardiót tettél például és a kettő együtt hozta a várt eredményt, akkor nyilván örülnél, ha nem kellene továbbra is minden nap egy órát kardió gépen vagy a szabadban tölteni futással. Ha inkább ezen csökkentenél, akkor az étrendedet egyelőre hagyd a diéta alatti formában és 1-2 napon hagyd ki, vagy csökkentsd az időtartamát a kardió edzéseknek, netán próbálj ki valamit, amit már régóta szerettél volna, de nem fért bele eddig a tervbe. Pl. Egy más jellegű edzésformát, egy aerobik óra típust, vagy ha inkább tanulnál, olvasnál, punnyadnál kicsit a feszes tempó után, akkor tedd azt. De addig amíg nem áll be az új rend az edzésekben, hogy mennyit vállalsz szívesen és milyen jellegű mozgásokat és amíg nem látod, hogy a szervezeted hogyan reagál rá, (jobban elfáradsz, kevésnek érzed, megáll a fogyás stb.) addig ne változtass az étrendeden. Ha a kettőt egyszerre változtatod, tehát csökkentesz az edzéseken és emelsz a kalórián, akkor a kettő együtt már akár oda vezethet, hogy hízni kezdesz. Szépen lassan, tudatosan kell megtalálni a kalória egyensúlyt. 

Táplálék-kiegészítők

A zsírégetők fogyasztását, főleg a termogenikus zsírégetőkét építsd le. Ezekhez könnyen hozzászokik a szervezeted és csak akkor veszed észre a hatását, amikor abbahagyod a szedését és azt érzed, hogy nem vagy olyan energikus, mint előtte. Kell hozzá némi idő, míg a szervezet visszaáll a megfelelő anyagcsere tempóra, addig tarts a diétás étrendet és a megszokott edzésmenetet. A fehérjéket, aminosavakat, vitaminokat fogyaszthatod nyugodtan tovább, ha az étrendedbe belefér, hiszen ezek is tápanyagok, amiket amúgy is beviszel, legfeljebb nem okoznak olyan élvezetet és jutalom élményt, mint egy szelet hús, de ez ízlés dolga. Ha úgy gondolod, nem jó ennyi táplálék-kiegészítőt fogyasztani, akkor próbáld szilárd ételből bevinni a hiányzó tápanyagot. A testtömeged megtartásához a szükséges makrok némileg változnak, ahogy a táplálkozás résznél említettem, a táplálék-kiegészítőket pedig ennek a megváltozott étrendnek a kiegészítési igénye szerint kellene összerakni. 

Ha új célt tűztél ki, akkor ennek megfelelően frissítsd a táplálék-kiegészítő csomagot. Erőnöveléshez pl. Kreatint, edzés előtti formulákat érdemes kipróbálni, férfiaknak 30-35 felett már a tesztoszteron fokozókat is érdemes beiktatni. Az edzés utáni turmixodon is alakíthatsz, csökkentheted vagy éppen növelheted a szénhidrát tartalmát. Ha a teljesítményedet növelnéd, akkor sportágtól függően számos termékcsoport a segítségedre lehet akár edzés előtt, közben vagy után alkalmazva. Nézzünk meg néhány lehetőséget, ha az új célod:

• Izomtömeg növelés: vess be egy tömegnövelőt, kreatint, tesztofokozót, multivitamint

• Szálkásítás: vess be egy fehérjét, bcaa-t és glutamint, cukormentes kreatint, edzés előtti erőszint fokozót, multivitamint

• Fogyás: vess be egy cukormentes fehérjét, bcaa-t, glutamint, termogenikus zsírégetőt, l-carnitine-t, multivitamint, CLA-t

 

Szeretnéd tudni hogyan kell profin edzeni? Segítenél másoknak? Még jelentkezhetsz a hétvégén induló Személyi edző képzésünkre! 

 {fastsocialshare}  

A megfelelő képzés kiválasztása

Magyarországon két típusú végzettség közül választhat az érdeklődő. Léteznek az országosan elfogadott képesítések, illetve léteznek azok, melyekkel az európai Ereps szakmai regiszterbe is lehetségessé válik regisztrálni a tanfolyam végeztével. Az, hogy számodra melyik opció lesz a megfelelő, csakis azon múlik, hogy mik a hosszútávú terveid. 

További megfontolandó szempontok, melyek segíthetnek neked dönteni

Kik és milyen szakmai múlttal alkotják a képző csapatot? 

Milyenek a tanulói tapasztalatok és vélemények? 

Milyenek az iskola statisztikái a szektorban valóban elhelyezkedett végzett szakemberekről? 

Mennyire fókuszál a képzés a gyakorlatra? 

Hol és hogyan zajlanak a gyakorlati oktatások? 

Mik az elvárások egy-egy tantárgyat illetően? 

Milyen színvonalon biztosítják a képzés online verzióját? 

Mit fed le a teljes képzés, és melyek azok a témák, melyeket nem tartalmazza a kurzus anyaga? 

Érteni a folyamatos továbbképzés lényegét 

Bármely iskolát is válaszd végül, az alapképzés- ahogy azt a neve is elárulja- mindenképp csakis az alapokat fogja nyújtani. (Egy-egy képzőhely vállal mentorálást és hosszútávú kapcsolatot tart fenn a végzett tanulóival, szakmai közösséget épít, ezzel is támogatva a kezdőket a munkába való átlépésnél.) 

Ha te nem csupán önfejlesztés céljából csináltad végig a képzést, hanem komolyan fontolgatod a (személyi) edzői pályád felépítését, akkor a legokosabb, ha minél rövidebb időn belül megpróbálsz munkába állni. Abban a pillanatban, hogy elkezdesz dolgozni, maga a gyakorlat rengeteg új tudást fog adni számodra. 

A (személyi) edzés ugyanis nem csupán az edzésről szól. Egy olyan területen fogsz karriert építeni, ahol kikerülhetetlen, hogy  vállalkozás elindításában és navigálásában gondolkodj. Márpedig, ha a vállalkozásod tevékenysége a fitneszhez kapcsolódó szolgáltatások értékesítése, akkor friss edzőként azonnal a szakma egyéb vetületeinek tanulmányozásával kell kezdd a tervezést. 

Üzleti ismeretek, önismeret, mások megértése, célközönség meghatározása és szegmentálása, specializálódás, üzleti modell és irányvonalak kidolgozása, tesztelések, elemzések, fejlesztések és a megújulás folyamatai lesznek az állandó barátaid. 

Ha te edzőként ezekhez nem értesz és nem is akarod elsajátítani a kapcsolódó készségeket, valószínűleg pár év alatt a lemorzsolódók csoportját erősíted majd. Továbbképzések terén tehát érdemes elrugaszkodni a tipikusan kizárólag „szakmainak” gondolt témaköröktől. Annál is inkább érdemes várni ezzel és a gyakorlati tapasztalatszerzésre koncentrálni, (és itt a vállalkozás menedzsmentre is gondolok párhuzamosan a személyi edzéssel) mert kezdőként még nem forrt ki az edzői karaktered. Ez azt jelenti például, hogy pár hónap munka után nem tudod még azt 100%-osan, hogy szakmailag mely területekkel és milyen típusú emberekkel kapcsolódnál legszívesebben.  

Megtalálni önmagad edzőként 

A munka megkezdése tehát az első és legfontosabb lépés lesz a sikeres vizsga után. Hagyj időt magadnak és járj nyitott szemmel. Nyugodtan olvass hozzá a szakmádhoz, hiszen rengeteg infót érhetsz el online. Kapcsolódj szakmai közösségekhez, munkacsoportokhoz, Facebook csoportokhoz és ne szégyellj kérdezni.  

Ne sajnáld a hibákat, hiszen nagyon sok dolgot tanítanak. Edzéstervezésnél mindíg kérdezd meg magadtól, hogy honnan hová szeretnéd eljuttatni a kliensed. Adott gyakorlatokat miért teszel bele a progresszióba, annak ott mi a szerepe és a célja, ha szükséges tudnál-e kímélőbb, célravezetőbb gyakorlatot találni alternatívaként? Vannak-e egyáltalán alternatíváid, ha épp nem a legoptimálisabb testi-érzelmi-mentális állapotban érkezik meg a vendéged?   

Vajon érted-e már azt, hogy kit, hogyan tudsz kívülről inspirálni és motiválni ahhoz, hogy egy megfelelő mentális készenlétbe kerüljön még az edzés megkezdése előtt? Stresszes leszel-e akkor, ha az adott napra tervezett struktúrád át kell majd alakítanod és improvizálnod kell, mondjuk egy apróbb sérülés miatt? 

Azt is ki kell találnod, hogy mit kezdesz a lemondásokkal. Erre muszáj lesz egy rendszert kidolgoznod és folyamatosan kommunikálni azt, illetve módszeresen betartatni minden egyes vendéggel. 

Sokat segít, ha egy oktatói-tanulói viszony dimenziójába helyezed át a munkád, így máris lesznek szakmai és morális irányvonalak a kezedben. Jó pedagógusként és bölcs mentorként azt is értened kell, hogy hol kell meghúznod a személyes és szakmai határokat. Ez ad majd keretet az együttműködésnek vendég és edző között, melyben kezdőként sokkal könnyebb lesz mozogni. 

A következő kérdések segíthetnek kideríteni, milyen irányokban specializálódnál: 

Milyen típusú vendégekkel dolgozom a legkevésbé szívesen? 

Kikkel szeretek nagyon együtt dolgozni és kikkel érjük el a legtöbb sikeres változást? 

Milyen típusú edzéseket preferálok a privát életemben? 

Melyek azok az edzések/kliens problémák, amiket a legkevésbé élvezek a munka során? 

Milyen témakörben olvasok a legtöbbet, ha szakmáról van szó? 

Hol akadok el leggyakrabban? 

Mely szakemberek inspirálnak? 

Miben voltam a legsikeresebb? (fogyás támogatása, teljesítményfokozás, speciális populáció támogatása, stb) 

Ezt a sikeres területet milyen szegmensekre tudom tovább bontani? 

Milyen kapcsolódó továbbképzések léteznek itthon, ezek érdekesek-e számomra? 

 

Csurgó Krisztina személyi edző, iskolai magatartás és well-being vezető, fitnesz kommunikációs mentor 'Lépésről lépésre - a hosszútávú, stabil  (személyi) edzői karrier teljes körű útmutatója' első részét olvashattátok.

Segítettek a kérdések a döntében?

Early Bird akciónk kertében még két napig kedvezményesen tudsz jelentkezni szakmát adó képzéseinkre

Ha szívesen beszélnél oktatási tanácsadónkkal hívj minket

 {fastsocialshare}  

 

 

További cikkek a kategóriából

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!