A testtartásról - 2. rész

Múlt heti cikkünkben a helyes testtartás jelentőségét firtattuk és azt, hogy ha a testtartás eltér az ideálistól, akkor milyen problémák jelentkezhetnek. Sokan sajnos nem is gondolnak arra, hogy az ízületi fájdalmaik mögött milyen sokéves, akár évtizedes rossz testtartás, izületi terhelés áll és hogy ezen problémák kiküszöbölése nem csupán egy pirula beszedésén fog múlni.

Ahhoz, hogy a probléma okát kezelni tudjuk, fel kell tárni a tartáshibákat, a félrehasználatból eredő kompenzációkat és ennek megfelelően folytatni a munkát lazítással, tornával. A másik rossz hír, hogy a sportmozgás, amit egészségesnek gondolunk és amit azért teszünk, hogy ne fájjon semmink, sok esetben még rá is erősíthet a problémára. Ugyanis, ha rögzült a rossz testtartásunk, akkor eleve rossz testtartással erőltetjük a sportmozgást, ami további túlterhelést okozhat. Pl. Előre eső fejtartással, berotáló, protrakciós válltartással (előre eső vállak) végezzük a fekvenyomást, futást, küzdősport mozgásokat, akkor a tartás rossz beidegződése inkább fokozódik és az állapot romlik. 

A megfelelő torna végrehajtásához odafigyelés, idő és türelem kell. 

A korábbi cikkben bemutatott állapotok főleg az irodai ülőmunkával foglalkozókra jellemzőek, illetve azokra, akik sokat ülnek (pl diákok, sofőrök stb.). Ha még nem alakult ki a probléma, inkább ne várd meg míg kialakul, ha pedig már tapasztalsz fájdalmat, akkor minél előbb tegyél ellene, mert minél tovább maradsz a rossz pozícióban, annál nehezebb lesz belőle kijönni.

Mit tehetünk a megoldás érdekében?

A testtartás beállítása és ennek a pozíciónak a megtartása sok munkával jár, nemcsak az izomzatod szempontjából, de agyban is. Ugyanis sokszor a saját eszedbe kell juttatnod, hogy odafigyelj arra, hogyan tartod magadat és persze a tornagyakorlatokat akár napi szinten is el kell végezni. Ezek mellett még van számos lehetőség, amivel segítheted a javulást.

Hogyan állítsd be a gépedet az irodai munkához?

Pl. Ilyen a munkához szükséges helyzet megfelelő beállítása. Ha irodai munkát végzel, akkor figyelj arra, hogy a talpaid a talajon legyenek, a lábszárad merőleges legyen a talajra, tehát az ülésmagasságot ennek megfelelően állítsd be. Húzd ki magadat. Ekkor tudod meghatározni az asztal magasságának a megfelelőségét úgy, hogy a törzsed mellett megfelelő lapockatartással függő felkarokhoz képest az alkar merőlegesen legyen és a csukló ne törjön meg sem a billentyűzeten, sem az egéren. Ehhez képest a monitor szemmagasságban kell, hogy legyen, hogy arra egyenesen előre tekintve nézzünk, a fejünk ne lógjon lefele! Bizony, ebből rájöhettél, hogy a laptop nem ideális az ilyen jellegű tartós munkához. Vagy egy plusz monitor, vagy egy billentyűzet szükséges lesz.  Természetesen az így összeálló testtartás nem tartható fenn folyamatosan órákon át, mert elfárad a korábbi pozíciótól elgyengült hátizomzat. Ennek erősítése szükséges tornával, hogy bírd a terhelést.

Mindezeken kívül az állapot javításában nagy segítségedre lesz:

- Smr henger: minden izom lazításához, “felébresztéséhez” szükséges, így ezzel kezdd a tornát. 

- Erősítés, nyújtás: a megnyúlt izmokat erősítsd, a megrövidült izmokat nyújtsd! A legáltalánosabb feladat a törzsizmok, hátizmok (rombuszok, trapéz középső, alsó) és farizmok erősítése, míg a csípőt hajlító izmokat, mellizmokat nyújtani szükséges. Persze ettől egyéni eltérések lehetnek, de ezek a leggyakrabban előforduló problémák. 

- Személyi edző, gyógytornász: egy jó személyi edző már tud testtartást vizsgálni és meg tudja állapítani, milyen feladatokat szükséges adni. Egy korrektív trénernek ez már kötelező feladata. Ugyanakkor javasolt bármilyen akut, vagy nehezen gyógyuló panasz esetén gyógytornászt is felkeresni! 

 

Tudtad, hogy az ÉN Fitnesz Alaptanfolyamban találsz Helyes testtartás modult is? 

 

További cikkek a kategóriából

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!