Derékfájás súlyzós edzés mellett

A derékfájás különböző okokból alakulhat ki és különböző mértékben jelentkezhet. Most az egyik leggyakrabban előforduló problémát vesézzük ki, amikor a vázizmok és főleg a felületes izmok terhelésével rásegítesz a rossz edzéstechnika és testtartás okozta ártalmakra és nem tudod, hova fordulj, hogy ez megszűnjön. 

Jellemzően 30-40 éves kor körül kezded akár napi szinten is megtapasztalni azt, amikor a nem megfelelő bemelegítés, levezetés, rossz gyakorlatvégrehajtás és a napi ülőmunka hatásaként már-már krónikussá válik a derék- és hátfájdalom. Ilyenkor sokan egyből orvoshoz rohannak, fájdalomcsillapítókat kapkodnak be vagy 2-3 napig végeznek egy YouTube-os derékfájásra ajánlott mozgást, jógát vagy nyújtást és miután egyik sem segít tartósan, egyre komolyabb problémákat látnak a háttérben.

Holott a leggyakrabban (de nyilván nem mindig és vannak kivételek) az izmok és ízületek nem megfelelő használata, az izmok nem megfelelő erőssége az ok és amíg az okokat nem szűntetjük meg, addig tartós javulás nem várható. Ez pedig nem napok vagy hetek, hanem sokkal inkább hónapok kérdése, amíg az adott izom a megfelelő mozgásmintát átprogramozva megfelelő módon változik és ezáltal a fájdalom megszűnik. Ez egy hosszú út, és 40 felett előfordulhat, hogy állandó figyelmet fog követelni a fájdalommentes élet. Egy 40 éven át rosszul tartott váll és rosszul terhelt törzs hatását nem lehet ripsz-ropsz megváltoztatni, pláne, hogy a szervezet is hozzászokott már és küzdeni is fog azért, hogy ez a kényelmes (bár fájdalmas) jól megszokott pozíció visszajöjjön. A napi rutinban rosszul terhelt izomzat csak erős odafigyelés esetén kap megfelelő terhelést. Tehát oda kellene figyelni napközben is arra, hogy milyen a testtartásod, jól van-e beállítva a monitorod, az ülésmagasságod, az ülés döntése, vagy álló munkánál fontos, hogy a húzd ki magad, figyelj a core izmokra, a medence állására.

Meg kell tanulni, hogyan kell állni, ülni és ebből fakadóan valószínűleg újra kell tanulni a konditermi gyakorlatokat is, mert ha a rossz tartásra ráterhelsz, akkor a rossz hatás is fokozódni fog. De hol kezdjük a kivizsgálást?

Első körben ajánlott gyógytornászhoz, manuálterapeutához fordulni, aki a megfelelő tartásfelmérés után egy képalkotó vizsgálatra fog elküldeni, gerinc- vagy MRI vizsgálatra, ami alapján megállapítható, hogy a korodnak megfelelő állapotban van-e a gerinc, a csigolyák vagy a probléma gyökere mélyebb és orvosi beavatkozást igényel. Ha nincs a gerincben nagy probléma, akkor megkezdődhet a gyógytorna, ami mellett az edzést csak személyi edzővel javasolt folytatni annak érdekében, hogy ne rontsd el a gyógytornán elért javulást. 

A leggyakoribb oka a derékfájásnak az alsó és/vagy felső keresztezett szindróma, amely remekül adódik az ülőmunkából és a rossz testtartásból. Ezen problémák esetén megállapítható, mely izmok gyengék és megnyúltak és mely izmok rövidültek meg. Meg kell állapítani azt, hogy az izmok egyáltalán képesek-e normál működésre, erőkifejtésre, mennyire rugalmasak, és a cél az optimális állapot elérése. 

A megnyúlt és gyenge izmok esetén fontos, hogy az izmok érzékelését, mozgásigényét újra felélesszük és megerősítsük ezeket az izmokat. Itt szó lehet pl. A hátizmokról, vagy a farizmokról. Lehet, hogy sokat guggolsz, de a legtöbben nem optimálisan használják az ehhez szükséges izmokat és pl. a farizom ülőmunka esetén kifejezetten alul működik. 

A túlműködő izmok esetén, mint amilyen pl. a mellizom tipikusan vagy sokszor a vádli, vagy a combpólyafeszítő fontos, hogy ne csak nyújtsunk, de tegyük rugalmassá, hidratálttá az izmot, lazítsuk fel pl SMR hengerrel és utána nyújtsuk, de igyekezzünk az erejét is megtartani vagy megerősíteni, mert előfordul, hogy a megrövidült izom is gyenge! 

Nem is gondolnánk, hogy egy testtartáshiba milyen óriási problémákat okozhat hosszú távon, pedig ha végig gondoljuk fizikai szempontból, hogy egy előre eső fej megtartása milyen kőkemény izommunka és szinte egész napon át tart, akkor rájövünk, hogy éveken át így folytatva az életvitelünket, teljesen indokolt a krónikus hátfájdalom. De megszüntethető, ha odafigyelünk és megcsináljuk a szükséges gyakorlatokat! 

 

 

 

 

További cikkek a kategóriából

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!