Sokan összetévesztik az étel intolerancia és az ételallergia fogalmát. Pedig a kettő nem ugyanazt jelenti. Ételallergia esetén a szervezet immunrendszerének a működési problémájáról van szó, ételintolerancia esetén pedig az emésztőrendszerben fellépő hiba okoz tüneteket. Nézzük át részletesen a kétféle problémát, azok okait, tüneteit, a szervezet reakcióját. 

Étel intolerancia

Az emésztőrendszerben valamilyen emésztőenzim csökkent működése vagy hiánya miatt a bevitt tápanyagok megemésztése nem történik meg tökéletesen, így azok különböző tünetekkel jelezve a problémát, jutnak át az emésztőrendszeren. Órákkal vagy akár napokkal később is megjelenthetnek a tünetek a fogyasztást követően. Előfordulása gyakoribb, mint az allergiáé. Az intolerancia nem okoz életet veszélyeztető állapotot. Következményeképpen antigén antitestek keletkeznek, amelyek gyulladáskeltő anyagokat termelnek. Ezek az anyagok a test bármely pontján lerakódhatnak és ennek megfelelően rengetegféle tünetet okozhatnak, mint pl a migrén, ízületi gyulladás stb. Rengetegféle tünetet produkálhatnak ezeken kívül, amelyek között megtalálhatjuk akár a depressziót, levertséget, kimerültség érzést, bőrbetegségeket, álmatlanságot, karikás szemet, figyelemzavart, vizesedést stb. Leggyakrabban intoleranciát okozó tápanyagok: tehéntej, búza, glutén, szója, tojás, olajos magvak, élesztő. 

Az étel intolerancia esetén lehetőség van arra, hogy vérvizsgálatból nagy valószínűséggel megtudjuk, mely tápanyagokra intoleráns a szervezetünk, így ezek kizárásával vagy mennyiségük csökkentésével megszabadulhatunk a tünetektől vagy csökkenthetjük azokat. 

Ételallergia

Az ételallergia tünetei az étel elfogyasztása után azonnal jelentkeznek. Kisebb arányban fordul elő, mint az ételintolerancia, tehát ritkább jelenség. Gyakran olyan ételeknél fordul elő, amelyet ritkán fogyasztunk és ezért meglepetés szerűen ér minket a tünet, amit okoz. Ételintoleranciánál a rendszeres fogyasztás hozza ki a tüneteket. Az allergiás reakció tünetei végzetesek is lehetnek, a tünetek alapvetően a klasszikus allergia tünetei, mint bőrpír, légzési nehézségek, tüsszögés, asztma stb. Az ételallergiát okozó étel rendszerint könnyedén azonosítható a tünetek és az előtte elfogyasztott étel összetétele alapján. Az ételallergia az immunrendszer túlzott reakciója az adott tápanyaggal szemben. Csak a tápanyag teljes kiiktatásával lehet a tünetektől megszabadulni, magától az allergiától nem tudunk.  

Nem tudjuk biztosan, hogy mi okozza a szervezet allergiás reakcióját. A tudomány jelenlegi feltételezései szerint az utóbbi évtizedekben megváltozott gyártástechnológiai eljárások, kemikáliák, gyógyszerhasználat, ízfokozók és egyéb élelmiszer adalékok lehetnek az okok hátterében. Az ételekben egyre több a kémiailag módosított vagy szintetikus alapanyag. Ráadásul az ipari termelés során létrejövő környezetkárosítás is ludas lehet a sokféle megbetegedés, allergia kialakulásában. A szervezetünk nincs ezekre felkészülve, nem tudja tolerálni a bekövetkezett változásokat és túlzott reakcióval próbál meg mindezek ellen küzdeni. 

Ha szeretnél a táplálkozás testi-lelki vonatkozásiról többet megtudni, ajánljuk figyelmedbe hamarosan induló Elhízás élettana és pszichológiája, modern terápiája képzésünket! 

{fastsocialshare}

 

Egyes tápanyagokat nehezebb vegetáriánusként megfelelő mennyiségben és minőségben bevinni. Pl. ahhoz, hogy fehérjéből elég mennyiséget vigyünk be szilárd táplálékkal, könnyedén eshetünk abba a hibába, hogy túlzott lesz a szénhidrátbevitelünk. Bizonyos vitaminokat és ásványi anyagokat is nehezebb elfogyasztani kizárólag növényi tápanyag forrásokból. De mire figyeljünk oda pontosan? 

Tápanyagok, amikre fontos odafigyelni a vegetáriánusoknak:

Fehérje: problematikus lehet a megfelelő bevitele, főleg a tiszta fehérje forrásoké. A vegetáriánus étrendben a megfelelő mennyiségű fehérje bevitele túlzott kalória bevitellel járhat, hiszen alapvetően gabonából vagy hüvelyesekből történik. Ugyanakkor nem elhanyagolható tény, hogy a hüvelyesek a bélgáz termelésében sem utolsók. 

Vas: komoly probléma lehet vegetáriánusok esetén az elégtelen vasbevitel, főleg menopauza előtt álló nők és állóképességi sportolók esetén. A legjobb felszívódású vas ásványi anyag húsokban megtalálható. Ráadásul a vas felszívódását számos növényi összetevő gátolhatja. A növényi eredetű vasforrások felszívódása gyenge. 

B-12 vitamin kizárólag állati eredetű termékekben és az élesztőben található meg.

Jód: azok a növényi tápanyagforrások tartalmaznak megfelelő mennyiségű jódot, amelyek magas jódtartalmú talajban nőttek. Ha a talaj nem tartalmaz elég jódot, akkor az abban növekvő tápanyagok sem. A talaj fajtájától is függ, hogy milyen a jódtartalma. 

Kalcium: a kalcium is elsődleges fontosságú ásványi anyag, főleg, ha sportolóról van szó. Szükséges az erős csontokért, fogakért és segíti az izom összehúzódását és ellazulását is. 18 és 50 év közötti sportolóknak naponta 1000mg kalciumra van szükségük. Ha fogyasztasz tejtermékeket, akkor könnyebb a dolgod, hiszen azok magas kalcium tartalmúak, azonban ha nem szerepel tejtermék az étrendedben, különösen oda kell figyelni arra, hogy akár táplálék-kiegészítőkből is, de pótold a hiányt! Növényi forrásnak jók pl.: a zöld levelű növények, brokkoli, füge, mandula, de a szójatej is tartalmaz kalciumot. 

Mit tehetsz azért, hogy jól tudd összeállítani a vegetáriánus menüdet?

Tanulj sokat: tanuld meg a vegetáriánus táplálkozást! Fontos, hogy az ételek tápanyag tartalmát megfelelően ismerd és megfelelően kombináld az ételeket ahhoz, hogy mindenből biztosítani tudd magadnak a szervezeted számára szükséges mennyiséget. 

Táplálkozz változatosan: teljes kiőrlésű gabonák, gyümölcsök, hüvelyesek, zöldségek, diófélék, magvak mind szerepeljenek az étrendedben!

Fogyassz dúsított táplálékokat, ha szükséges, pl.: vitaminokkal, ásványi anyagokkal dúsított gyümölcsleveket, italokat, vagy fogyassz jódozott sót!

Táplálék-kiegészítők: manapság a táplálék-kiegészítők nagyszerű segítséget nyújtanak a vegetáriánus táplálkozáshoz. Fehérje port is találsz növényi forrásból sokféle ízesítéssel, amellyel biztosíthatod a szükséges fehérje beviteledet. A gyártók ma már odafigyelnek arra, hogy a speciális táplálkozási igényeknek megfeleljenek a termékeik, így azokon különböző ikonos jelöléssel láthatod, hogy fogyaszthatod-e vagy sem. 

 Hamarosan két táplálkozási témakörrel foglalkozó kurzusunk is indul. Az eseménynaptárban megtalálod a kezdési dátumokat. Még tudsz jelentkezni!

 {fastsocialshare} 

Ha nem vagy gluténérzékeny, teljesen felesleges gluténmentesen táplálkoznod, attól nem fog semmiféle változás bekövetkezni, bár sokan fogyási céllal követik a gluténmentes táplálkozást. Ez azonban hibás gondolat. Gluténérzékenyként ugyanakkor az életminőséged nagyban függ attól, hogy be tudod-e tartani a megfelelő gluténmentes étrendet. 

A gluténmentes táplálkozás előnyei gluténérzékenyként 

Csökkenni fognak a kellemetlen tünetek, mint a hányinger, emésztési zavarok, hasfájás, fejfájás stb. A kutatások eredményei 90%-os javulást mutattak a tünetekben. A javulás már pár nap után is érzékelhető, de vannak tünetek, amelyek elmúlásához akár 1 hónap is szükséges. A vékonybél állapotának regenerációja attól függ, hogy milyen sokáig állt fenn a gyulladt állapot. Ez a folyamat pl. Időigényes és annál hatékonyabb, minél hamarabb megkezdjük a megfelelő diétás étkezést. Nagyon rossz állapotban lévő vékonybél esetén felnőtteknél akár 2 évig is eltarthat.  

A gluténmentes étrend betartásával és a vékonybél állapotának javulásával fokozatosan javul a tápanyagfelszívódás is. Így bizonyos hiányok, mint pl. Vas-, kalcium-, magnézium-, cink-, B-vitaminok vagy akár A, D, E, K vitaminok hiánya is csökken. Gluténérzékeny felnőtteknél kifejezetten gyakori a vashiányos vérszegénység. Ráadásul a tápanyag rossz felszívódása miatt a táplálék-kiegészítés sem oldja meg a problémát. A gluténmentes étkezés megkezdésével kb. 6-12 hónap alatt lehet a vérszegénységet orvosolni. Nem csak a terméketlenség folyamata fordítható vissza, de a rák megbetegedés kockázata is csökken a megfelelő étrend betartásával. A tápanyagok hatékony felszívódása a csontritkulás kialakulásának esélyét is csökkenti.  

Mit együnk gluténérzékenyen? 

Számos étel, élelmiszer természetes formában gluténmentes: 

Állati fehérjék: marhahús, csirke, tejtermékek, tojás, bárány, disznó, tenger gyümölcsei, pulyka 

Zsírok és olajok: avokádó, kókuszolaj, olíva, szilárd zsiradékok, vaj 

Gyümölcsök és zöldségek: friss, fagyasztott, szárított vagy konzerv bármilyen formában fogyasztható 

Gabonafélék, álgabonák: amaránt, hajdina, kukorica, quinoa, rízs, stb. 

Hüvelyesek: bab, lencse, borsó, szója 

Diófélék és magvak: mandula, kesu, chia, lenmag, pekán, dió stb. 

Kerülendő ételek: 

Minden kerülendő, ami glutént tartalmaz, így nagyvonalakban pl: 

Reggelik: bagelek, kekszek, kenyerek többsége, croissant, fánk, pita, tortilla, muffinok stb. 

Desszertek közül: brownie, sütemények, kekszek, tészták, piték stb. 

Tészták: kuszkusz, tojásos tészták, gnocchi, ravioli, stb. 

Rágcsálnivalók: crackerek, perecek stb. 

Italok: sör és más malátát tartalmazó italok 

Oda kell figyelni arra is, hogy bizonyos természetesen gluténmentes ételek készítésekor ugyanabban az egységben, edényben, helységben stb. Készülhet gluténes étel, így gluténszennyezett lehet az is, ami eredetileg nem az. És vannak olyan ételek is, amelyek rejtetten tartalmazhatnak glutént így fontos, hogy minden élelmiszernek fokozottan ellenőrizd a feliratát!  

 {fastsocialshare}  

 

Pár éve annyit tudtunk, hogy van az anorexia, amikor valaki éhezteti magát és cérnavékony és van a bulimia, amikor valaki néha teletömi majd meghánytatja magát és emiatt rengeteg járulékos problémával küzd.

 Egyre gyakrabban találkozunk különböző érzékenységekkel, intoleranciákkal. Az éttermek és élelmiszer gyártók is egyre jobban odafigyelnek arra, hogy alkalmazkodjanak a megváltozott igényekhez és az intoleranciák, allergiák követelményeinek megfelelő ételeket forgalmazzák. De mit kell tudni a gluténérzékenységről? 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!