A gluténérzékenységről 2. rész

Ha nem vagy gluténérzékeny, teljesen felesleges gluténmentesen táplálkoznod, attól nem fog semmiféle változás bekövetkezni, bár sokan fogyási céllal követik a gluténmentes táplálkozást. Ez azonban hibás gondolat. Gluténérzékenyként ugyanakkor az életminőséged nagyban függ attól, hogy be tudod-e tartani a megfelelő gluténmentes étrendet. 

A gluténmentes táplálkozás előnyei gluténérzékenyként 

Csökkenni fognak a kellemetlen tünetek, mint a hányinger, emésztési zavarok, hasfájás, fejfájás stb. A kutatások eredményei 90%-os javulást mutattak a tünetekben. A javulás már pár nap után is érzékelhető, de vannak tünetek, amelyek elmúlásához akár 1 hónap is szükséges. A vékonybél állapotának regenerációja attól függ, hogy milyen sokáig állt fenn a gyulladt állapot. Ez a folyamat pl. Időigényes és annál hatékonyabb, minél hamarabb megkezdjük a megfelelő diétás étkezést. Nagyon rossz állapotban lévő vékonybél esetén felnőtteknél akár 2 évig is eltarthat.  

A gluténmentes étrend betartásával és a vékonybél állapotának javulásával fokozatosan javul a tápanyagfelszívódás is. Így bizonyos hiányok, mint pl. Vas-, kalcium-, magnézium-, cink-, B-vitaminok vagy akár A, D, E, K vitaminok hiánya is csökken. Gluténérzékeny felnőtteknél kifejezetten gyakori a vashiányos vérszegénység. Ráadásul a tápanyag rossz felszívódása miatt a táplálék-kiegészítés sem oldja meg a problémát. A gluténmentes étkezés megkezdésével kb. 6-12 hónap alatt lehet a vérszegénységet orvosolni. Nem csak a terméketlenség folyamata fordítható vissza, de a rák megbetegedés kockázata is csökken a megfelelő étrend betartásával. A tápanyagok hatékony felszívódása a csontritkulás kialakulásának esélyét is csökkenti.  

Mit együnk gluténérzékenyen? 

Számos étel, élelmiszer természetes formában gluténmentes: 

Állati fehérjék: marhahús, csirke, tejtermékek, tojás, bárány, disznó, tenger gyümölcsei, pulyka 

Zsírok és olajok: avokádó, kókuszolaj, olíva, szilárd zsiradékok, vaj 

Gyümölcsök és zöldségek: friss, fagyasztott, szárított vagy konzerv bármilyen formában fogyasztható 

Gabonafélék, álgabonák: amaránt, hajdina, kukorica, quinoa, rízs, stb. 

Hüvelyesek: bab, lencse, borsó, szója 

Diófélék és magvak: mandula, kesu, chia, lenmag, pekán, dió stb. 

Kerülendő ételek: 

Minden kerülendő, ami glutént tartalmaz, így nagyvonalakban pl: 

Reggelik: bagelek, kekszek, kenyerek többsége, croissant, fánk, pita, tortilla, muffinok stb. 

Desszertek közül: brownie, sütemények, kekszek, tészták, piték stb. 

Tészták: kuszkusz, tojásos tészták, gnocchi, ravioli, stb. 

Rágcsálnivalók: crackerek, perecek stb. 

Italok: sör és más malátát tartalmazó italok 

Oda kell figyelni arra is, hogy bizonyos természetesen gluténmentes ételek készítésekor ugyanabban az egységben, edényben, helységben stb. Készülhet gluténes étel, így gluténszennyezett lehet az is, ami eredetileg nem az. És vannak olyan ételek is, amelyek rejtetten tartalmazhatnak glutént így fontos, hogy minden élelmiszernek fokozottan ellenőrizd a feliratát!  

 

  

 

Az IWI Nemzetközi Fitnesziskoláról

Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!