TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!

Fitness Trend Magazin

Könnyű neked, ilyen alkatot örököltél!

Könnyű neked, ilyen alkatot örököltél!

Nincs jó és rossz testalkat, mindegyiknek megvan az erőssége és a gyenge pontja. Ha nem sportolunk és rosszul táplálkozunk, könnyen el tudjuk vinni negatív irányba a testalkatunkat.

Gyakran kapom ezt a genetikai véleményt, amikor sportról, diétáról, testösszetételről beszélgetünk.

  • Mindenkinek van a családjában egy mitikus nagypapa/dédnagyapa, aki bizony szalonnán, pálinkán és fehérkenyéren élt. Szikár volt, egészséges és úgy halt meg, hogy 101 évesen leesett a diófáról! :)
  • Tényleg csak ezen múlik, vannak szerencsés és kevésbé szerencsés alkatúak?
  • Lehetetlen a genetikai korlátainkból kitörni?
  • Egy régi trénerem szerint lehetetlen nincs csak tehetetlen! 

Akkor ne legyünk tehetetlenek, gondolkozzunk!

  • Először is milyen testalkati típusokra lehet beosztani embertársainkat?
  • Ha ez megvan, milyen sajátosságai, előnyös és hátrányos adottságai vannak a különböző típusoknak?
  • Hogyan tudjuk ezt kihasználni, hogy az áhított célunkat el tudjuk érni?
  • A legegyszerűbb, de jól használható felosztás szerint lehetünk: ektomorf, endomorf vagy mezomorf alkatúak, ill. ezek különböző arányú elegyei.

Az egyszerűbb vizualizáció végett hozok egy népszerű hasonlatot.

A Gyűrűk Ura filmre gondolva, és természetesen a jó és rossz valamint a magasságbeli eltérések figyelmen kívül hagyásával:

Ektomorf a tünde/elf

  • Karcsú alkattal, kis tartalék zsírral rendelkeznek, csontjaik, ízületeik vékonyak.
  • Nehezen híznak, izomtömeget is lassan építenek magukra.
  • Keskeny a medence és a vállövük.
  • A tömegnövelés a kihívás számukra.

Mezomorf az ork

  • Erős felépítésűek, magas izomtömeggel, keskeny csípő, széles váll jellemzi őket.
  • Könnyen izmosodnak, de diétahiba náluk is elzsírosodást okoz.
  • A gyors izomtömeg növekedés miatt könnyen aszimmetrikussá válnak.

Endomorf pedig a törp

  • Robosztus felépítésűek, de a magas izomtömeg sok zsírral jár együtt.
  • Könnyen növelik a testtömegüket, de náluk elsődleges szempont mindig a diéta!
  • Ha ez megfelelő, edzéssel kiváló eredményeket lehet elérni.

Ezek után mindenki azon gondolkozik, hogy vajon ő melyik csoportba tartozik?

Egy nagyon egyszerű módszerrel ez megállapítható, természetesen ez csak közelítés, hozzávetőleges besorolásra alkalmas!

Tehát:

  • Egyik kezünk hüvelykujjával és középső ujjával fogjuk át a másik csuklónkat.
  • Ha a középső ujjunk ráhajlik a hüvelykujjunkra, akkor valószínűleg az ektomorf alkathoz tartozunk.
  • Ha ujjaink összeérnek, de nem hajlanak egymásra, akkor testalkatunk mezomorf.
  • Végül, ha ujjaink nem érnek össze, akkor az endomorf kategóriába tartozunk.
  • Nincs jó és rossz testalkat, mindegyiknek megvan az erőssége és a gyenge pontja.
  • Ha nem sportolunk és rosszul táplálkozunk, könnyen el tudjuk vinni negatív irányba a testalkatunkat.

Viszont ha a testalkatunkat figyelembe vesszük a nekünk legjobb edzés és táplálkozási módszereket tudjuk kiválasztani.

A három alaptípus természetesen számtalan variációra osztható és az évek, a testedzés és a táplálkozás erősen meg tudja változtatni az eredeti állapotunkat.

Az emberek kb. 70%-a vegyes típus!

Ez a felosztás azon kívül, hogy társaságban v. magunkban jól el tudunk vele szórakozni mire használható?

  • Ki lehet vele választani, hogy a számtalan edzésmódszer, táplálkozási ajánlás, diéta közül melyik az, amivel hatékonyan el tudom érni az áhított testet!
  • Itt természetesen nem a mások általunk áhított testéről van szó, hanem a sajátunkról! :)

     Mi kell az ektomorf alkatúaknak?

  • Karcsú, könnyű-vékony csontozattal és hosszú, sovány izmokkal, gyors anyagcserével.
  • Kevés kardió munkára van szükségük.
  • Kemény, de rövid edzéseket igényelnek.
  • Heti edzésszám alacsony (3 - 4). Kis széria és ismétlésszám. Nagy ellenállás, magas intenzitás, hosszabb pihenő.
  • Napi 3 étkezés, a mennyiség, bár durván hangzik: amennyi beléjük fér! J
  • Tápanyag arányok: szénhidrát 60-65%, fehérje 25-30%, zsír 20-25%

    Mi kell a mezomorf alkatúaknak?

  • Erős csontrendszer, jól definiált, könnyen fejlődő izomzat jellemzi őket.
  • Jól reagálnak az edzésre, könnyen növelik a tömegüket.
  • De ha nem figyelnek oda, zsírosodnak vagy aránytalanná válnak. Pl. túlfejlődik a felsőtest izomzata.
  • Az edzésük az erőedzés és a kardió edzés egyensúlyából áll.
  • Figyelni kell az egyéni, sportági célokra és ennek megfelelően kell az arányt beállítani.
  • Heti 4-5 edzés, közepes ismétlésszám 10-12, nagy ellenállás.
  • Ékezések száma 3-4.
  • Tápanyag arányok: szénhidrát 50-55%, fehérje 35-40%, zsír 15-20%

    Mi kell az endomorf alkatúaknak?

  • Zömök testalkat, erőteljes csontozat. Túlsúlyra hajlamos.
  • Izmai gyorsan növekednek, de sajnos a zsírral együtt. L Nehezen tud definiálni, vaskos marad.
  • Erős motivációra van szükségük. Rövid pihenőkkel, pörgősen kell, hogy edzenek.
  • Heti 5-6 edzés, magas széria- és ismétlésszám, rövid pihenőidő, nagy terjedelem.
  • Heti 3-4 x 40-60 perc kardió!
  • Napi 3-4 étkezés, sok élelmi rost, zöldség!
  • Tápanyag arányok: szénhidrát 40-45%, fehérje 40-45%, zsír 10-15%

Ami a legfontosabb: nincs jó vagy rossz testalkat!

Megfelelő edzéssel és táplálkozással mindenki lehet sportos és egészséges.

Az ellenkezője igaz: a legszerencsésebb testalkat is elrontható!

Minden csak esély, lehetőség!

A cikket Dr Domokos Sándor gyógyszerész, fitnesz oktató írta.

 

IWI Nemzetközi Fitnesziskola - Fitnesz szakmai képzések Budapesten, vidéken és online. Személyi edző, Fitness instruktor, Csoportos Fitness instruktor, Sportoktató, erőnléti és rehabilitációs képzések, NASM tanfolyamok, továbbképzések, akkreditált workshopok. Egyszerű jelentkezés!
Az IWI 20 éves munkájának köszönhetően iskolánk vezető pozíciót tölt be a hazai fitnesz, wellness és sport képzések piacán. Az IWI jóval többet jelent számunkra, mint egy sikeres üzleti vállalkozás! Szlogenünk, a „Szenvedélyből karrier" saját életutunk kifejeződése, melyet igyekszünk átadni a képzéseinkben résztvevőknek is!

Solutions

FACEBOOK

iwireps