TARTSD NAPRAKÉSZEN TUDÁSODAT!
Fitness Trend Magazin

A mozgás támogatja a sikeres tanulást
"Állítólag tanulnod kellene! – kiáltom fel a dörömbölés miatt.
Igen, azon vagyok, de nem tudok koncentrálni, ha mozdulatlanul ülök!"
Nyolcéves gyerekem gyakran fejjel lefelé lóg.
Eme ’mutatványhoz’ a játszótéri mászóka rúdját vagy a fa ágait veszi igénybe, majd később a tankönyv olvasása közben is mozgásban marad, lábaival a kanapén dobolva.
Jól érzed magad így? – kérdezem tőle, miközben felidézem magamban, hogy az iskola milyen irányelveket küldött meg a szülőknek a Zoom órák és az otthon tanulás egészséges testtartására – egyenes hát, két talp a padlón – vonatkozóan.
Igen, jobban megy a tanulás ebben a helyzetben, mert így minden jobban a ’fejembe’ megy! – válaszol, mielőtt fellapozná a könyvet vagy füzetet. A nem szokványos tanulási pozíciók nem csak a harmadik osztályos tanulóra korlátozódnak. Az emeleten hallom, ahogy a 13 éves fiam felváltva járkál a hálószobájában, és (hangosan) dobol az íróasztalán, miközben egy közelgő dolgozatra készül.
Állítólag tanulnod kellene! – kiáltom fel a dörömbölés miatt.
Igen, azon vagyok, de nem tudok koncentrálni, ha mozdulatlanul ülök!
Nem tudom, miért lep meg a kalimpálás és a járkálva tanulásuk – én is így vagyok vele. Valójában ennek a bekezdésnek a megírása és a következő között megállok és egy 20 perces túrára indulok a közeli erdőben, hogy kinyújtóztassam a hátam és a lábam, és egy kicsit felfrissítsem az elmémet.
Kiderült, hogy a mozgás nem csak azoknak a felnőtteknek jó, akik megpróbálják megírni a következő mondatukat, vagy akiknek szüksége van egy kis szünetre a számítógép képernyőjétől. Az aktív játék és fizikai aktivitás a gyerekek már az óvodától a középiskoláig fejleszthetik gondolkodási képességeiket, hozzájárulnak a mentális egészségük megóvásához, és széleskörű kompetenciákat fejleszthetnek.
Játék és mozgás az iskolában
Miközben egy újabb rendhagyó tanévet kezdünk meg, ahol a hangsúly leginkább a „normál kerékvágásba való visszatérés” és a „felzárkózás” lesz, mi lenne, ha lehetőséget adnánk a mentális és fizikai egészség előtérbe helyezésére az aktív játék és mozgás beépítésével – mely nagyon jól kiegészíti a hagyományos tanulási stratégiákat.
Legyen szó négyévesekről, akik szabadon játszanak a foglalkozások során bent a teremben és kint az óvoda udvarán, a harmadik osztályosok matematikai és természettudományos foglalkozásaikat testnevelés órájukkal színesítik, vagy középiskolásokról, akik biológiaóra során az iskolaudvar fáiról úgy tanulnak, hogy közben felmásznak a fákra! – mutat rá a kutatás. Ahhoz, hogy a tanulók elkötelezettebbé és figyelmesebbé váljanak, meg kell engednünk, hogy felálljanak az iskolapadból és mozogjanak. A gyerekek játékon és mozgáson keresztül fejleszthetik az írás-olvasás készségeket, a kritikus gondolkodást, és a tantárgyak között is sikeresen alkalmazzák ezeket, miközben fejlesztik a durva és finom motoros is készségeiket is.
A mozgás támogatja a sikeres tanulást
A Journal of Physical Activity and Health folyóiratban megjelent 2020-as tanulmány szerint a magasabb szintű fizikai aktivitást végző gyermekek között „konzisztensen kimutatták, hogy pozitívan kapcsolódnak számos tanulmányi teljesítménytényezőhöz, beleértve a kognitív működést, a tanulmányi viselkedést és az iskolai osztályzatokat. ” A több mint 37 000 fő, 6 és 17 év közötti amerikai gyermek adatait gyűjtő tanulmány megállapította, hogy a kognitív képességek fejlesztése mellett a fizikai aktivitás pozitívan befolyásolhatja az osztálytermi viselkedést is.
A kutatások azt is kimutatták, hogy a gyerekek jobban koncentrálnak és jobban figyelnek, amikor szabadban, zöldterületeken töltenek időt. A társszerző, Dr. Anne Schutte javasolja az iskolák, napközik körüli zöldfelületek kialakítását, valamint azt, hogy a gyerekek természetes környezetben töltsenek időt.
Mozgás és játék az iskolában
A kosárlabda és Csajkovszkij valószínűtlen, hogy egy testnevelés óra keretén belül ’összetalálkozzanak. Azonban, ahogyan az alábbi videóban látható, a zene és a mozgás együttes alkalmazásával, a gyerekeknél remekül lehet fejleszteni a szem-kéz koordinációját, a labda elkapást és a ritmust. A mozgás révén az egész test a tanulás eszközévé válik! Nutcracker Basketball Routine
A matematikai egyenletek gyakorlása nem csak papír és a ceruza segítségével valósítható meg. Mi a helyzet egy interaktív tanulási játékkal, ahol a gyerekek a lábaik gyorsaságát és a dobókészségeiket is használják? Math and movement
Az iskolai folyosókon vagy a szabadtéri tereken - mezítlábas tanösvényeken - lehetőséget adhatunk a diákoknak olyan alapvető mozgáskészségek fejlesztésére, mint a futás, ugrás, és ugrálás, miközben a folyosón haladnak vagy játszanak az iskola udvarán. Ezek az utak kitörésként szolgálhatnak az osztálytermi légkörben tapasztalható szorongásból vagy túl sok ingertől, és aktív tanulási terekként használhatók az írás-olvasás és a számolás terén. Sensory Path
Bíztassunk mozgásra a gyerekeket!
Szülőként mit tehetünk, hogyan ösztönözhetjük gyermekünket, hogyan támogathatjuk a játék- és mozgásalapú alapú tanulást az iskolában? Érdemes megtekinteni és az iskolával megismertetni olyan programokat, mint az Outdoor Play and Learning (OPAL). Segítsen az adománygyűjtésben az osztályon belüli felszerelésekhez, a szabadtéri tantermekhez és játszóterekhez, és támogassa a hosszabb szünetet és a szabadtéri játékokat.
Otthon, akár a Zoom-órák között, akár a házi feladat alatt, álljanak fel a gyermekek és táncoljanak, miközben gyakorolják a helyesírást, vagy biciklizzenek, esetleg menjenek el a közeli parkba és olvassanak a fák alatt. Az aktív gondolkodáshoz aktív testre van szükség, és ki ne szeretné, hogy a gyerekek mozogjanak, tanuljanak és szórakozzanak?
„A játék nem a tanulás ellensége, hanem a tanulás partnere.” (Dr. Stuart Brown, a National Institute for Play alapítója)
A cikket írta: Christine Latreille ,fordította: Szloboda Éva
forrás:https://activeforlife.com/kids-movement-learning/